2013. július 31., szerda

Sáfrány - a feladvány megfejtése

Nem várok holnapig: SÁFRÁNY - a feladvány megfejtése!
A jóféle sáfrány (Crocus sativus) bibéje vörösesbarna, aromás illatú, kesernyés fűszer, az ételt aranysárga színre festi.

Fájl:Crocus sativus2.jpg
 Virágzó fűszersáfány                    -            A fűszerként használt bibék 

Régi fűszernövény, már az egyiptomiak is használták, levesek, mártások színezésére, ízesítésére. A monda szerint, amikor Zeusz Hérával tartotta menyegzőjét, sáfrány nőtt az ágyuk körül és még a főisten is megittasult az illattól. A sáfrány ma is sok helyen örvend az afrodiziákum hírnevének. A régi rómaiak mondása: „dormivit in sacco croci” (sáfrányágyon aludt), annyit jelent, hogy valakin vidám önfeledtség lesz úrrá. Nagyobb dózis bódulatot okoz, 20 gramm már halálos adag.[1]1446-ban Augsburgban egy férfit máglyán égettek el, egy asszonyt pedig elevenen ástak el sáfrányhamisítás miatt. Kleopátra sáfrányos fürdőt vett szerelmeskedés előtt, mert afrodiziákumnak vélte, a Római Birodalom császárai sáfrányszirmokkal tömették ki a párnákat, amelyekre orgiáik alatt könyököltek.
Valaha a magyarok is nagy sáfránytermesztők és fogyasztók voltak, első írásos magyarországi említése 1429-ből való. A sáfrányt a középkorban ruhanemű festésére is használták. Magyarország déli vidékein: Érsekcsanádon, és Dél Dunántúlon például Csökölyön a gyászruhákat festették vele sárgára.
Mátyás király környezetéről szólván Galeotto Marzio a legfontosabb fűszerek között említi a borssal és a gyömbérrel. Többek között a spanyol paella eredeti receptjének elengedhetetlen része.
A virág bibéjének gyűjtése nagyon fáradságos munka, termesztése sem egyszerű, ezért rendkívül drága, értéke az aranyéval vetekszik. Az őshonos hazai fajok védettek, tehát a bibék gyűjtése törvénybe ütközik! (Arról nem is beszélve, hogy sem ezek, sem a dísznövényként termesztett sáfrányhibridek nem alkalmasak fűszernek.)
Sáfrányos szeklicével helyettesítik, de ez inkább csak színezésre alkalmas, íze a valódi sáfrányéhoz egyáltalán nem hasonlít.
Hatásos lehet a szívinfarktus megelőzésében, krocetin nevű anyaga csökkenti a koleszterinszintet.
Kerti krókusz, sáfrányhibrid

A jól ismert kerti sáfrány lila, ilyen cirmos, fehér és sárga. A virágzó fűszersáfrány, amit jószerivel én még nem is láttam - élőben ilyen lila... Már beszereztem, de még nem készítettem vele paellát,  azt a velencei nemzeti eledelt, mert kicsit macerás, és nem vagyok érte annyira... Itt Madridban manapság sokszor előételként tálalják - de elég "tömős". Olyan igazi "mindent bele" - bármilyen zöldség és vízi-szárazföldi jószág sáfrányos rizzsel párolva... Egytálétel - amiről tényleg elhiszed, hogy népi eledel. Mint a kőleves, ami éppen van a konyhán, azt belefőzzük... Itt persze válogatott kész és előkészített, félkész adagok várnak az üzlet polcain garmadával...
Kata sáfrányos szeklicéjére is visszatérünk - de most előbb Budapestre!

3 megjegyzés:

  1. Elképedtem....Én eddig "csak" a sáfrányos szeklicét ismertem.Az igazi sárga és én azt szárítottam mindig és használtam.A tefajtádat most hallom először.:)

    VálaszTörlés
  2. Én is tanulok, mert lám ketten is a szeklicét ismeritek-használjátok... Azt én term. színezékként tanultam a tanfolyamon - megvallom, még nem gyűjtöttem. Felénk nem termett---

    VálaszTörlés
  3. Pedig itthon a sáfrányos szeklicét árulják zömmel (ételszínezőnek), mert a sáfrány nagyon drága fűszer!
    De a tippem bejött, bibe ez is az is:-)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...