2013. február 25., hétfő

"Maszek" hímzésmúzeum Sióagárdon


Sióagárd népművészetéről Vargáné Kovács Veronikától hallottam először: őt évente a Mesterségek Ünnepén szoktam látni - reneszánsz öltözékbe öltözve...


A Sióagárd mellett található leányvári pincesoron rendezte be egyedülálló hímzésmúzeumát gazdag magángyűjteményének darabjaiból, a Margit-pincével szemközt. Itt hagyományos paraszti környezetben akár reneszánsz-kori lakomát is kaphatunk Faddi Varga János "királyi szakácsmester" konyhájáról.

Sajnos én sem láttam még - Szekszárd felé jártamban nem tudtam ezekről a nagyszerű vállalkozásokról. A hímzések gyűjtése mellett Veronika sokrétű kutató munkát is végez - a hímzésmúzeumról készített könyvén kívül kiadott egy összeállítást az egyedülálló "bátai bütkötés"-ről.
A képtáramban láthatók a kiadvány oldalai.  

A  Tolna megyében "bátai pöndőkötés" néven ismert díszítő összevarrás alapöltése az egész magyar nyelvterületen fellelhető. Abroszok, ingek, gatyák és alsószoknyák szövőszékkel készített "széleinek" csipkével való összeállítását tompa hegyű tűvel végezték a fél cm-től akár a 8-10 cm szélességig, csupa csomókból álló varrott csipke kialakításával. A csomózott csipke neve a bütkötés, a csomó maga a bütök.
Ma készíthetünk belőle: tarisznyát, szőnyeget, függönyt, terítőt, telefon- és szemüvegtokot, kalapot, kesztyűt, cipőt, övet, mellényt, valamint betét- és szélcsipkét lakástextilekre, viseleti darabokra.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...